Afrondingsweken stage in Indonesië. - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Louise Lodder - WaarBenJij.nu Afrondingsweken stage in Indonesië. - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Louise Lodder - WaarBenJij.nu

Afrondingsweken stage in Indonesië.

Door: Louise Lodder

Blijf op de hoogte en volg Louise

08 December 2012 | Indonesië, Jogjakarta

Op 20 november moesten we naar stage. Vorige week hadden we het stoplicht ingevoerd. Vandaag gingen we dan ook in grade 1 en grade 4 kijken of ze het stoplicht juist gebruikten. Allebei de klassen deden het best goed. Wel hadden we een aantal tips gegeven voor de volgende keer.
In de pauze hadden we met de kinderen een potje gebasketbald. Het zonnetje scheen flink en na de pauze liepen we allemaal bezweet terug het schoolgebouw in.
Tijdens de teamvergadering hadden we het beloningssysteem ingevoerd. Eerst lieten wij de leerkrachten vertellen wat voor beloningssysteem zij al hadden en daarna legden wij er twee uit. Een beloningssysteem voor de gehele groep en een beloningssysteem voor het individuele kind.
In de middag zijn we met Ade naar de tailor gegaan. Ade had een jurkje voor ons ontworpen en de tailor heeft onze maten opgemeten. Het was een super leuke vrouw en het schijnt de beste tailor in Yogya te zijn. Dus ben erg benieuwd naar het resultaat!

De volgende dag hadden we heerlijk uitgeslapen. In de middag ging Adelien en ik naar Yogyatronic, Mallioboro en het postkantoor. Doordat we iets te lang gingen shoppen, moesten Adelien en ik snel weer terug naar huis, omdat we ’s avonds een etentje hadden met een groep meiden bij “Ayam Ayam resto”.

Op 22 november moesten we naar stage. Vandaag gingen we ons laatste lesjes Engels geven, omdat de twee weken daarna toetsweken zijn en de kinderen geen les krijgen. In grade 1 hadden we een lesje over dieren gegeven en daarna een dieren tikspel, omdat ze zo hun best deden (beloning) ;-). En in grade 4 hadden we het spelletje: “raad het woord”. De klas werd in tweeën gesplitst en we maakten er een wedstrijd van. Een kind moest naar voren en beschreef het woord wat op het blaadje stond, zonder het woord te zeggen. De kinderen vonden het echt geweldig en soms nog best lastig, omdat ze niet alle Engelse woorden begrepen. Na de lesjes namen we soort van afscheid van de klas. Volgende week moeten we buiten speel en kunstactiviteiten voor de pauzes verzinnen. Eenmaal thuis een powernap en ’s avonds jawel.. naar “café ViaVia”. Na het eten gingen we stappen. Richting “Republik” waar het freeflow was. Gratis toegang en gratis drank voor de dames (altijd goed) haha.

De volgende dag konden we lekker uitslapen. ’s Avonds met de hele groep eten bij “Nanamia”. We spraken af om te eten en daarna gezellig naar de musical: “Beauty and the Beast” te gaan. Maar… het regende weer eens keihard. We vroegen of er een taxi gebeld kon worden, maar alle taxi’s waren bezet. We liepen door de regen opzoek naar een taxi, maar ondertussen werd het natuurlijk steeds later.. Uiteindelijk zijn we niet meer gegaan, omdat het ondertussen al half 8 ’s avonds was en de musical 7 uur begon. Eindelijk hadden we een taxi en zijn we richting huis gegaan. Nog een filmpje gekeken.

De volgende dag (24 november) was echt een luierdag. We gingen relaxen op de bank, kaarten en weer een filmpje kijken. Buiten regende en onweerde het keihard. Als het regent, staan onze straten gelijk blank. Dus ’s avonds maar weer ergens dichtbij gegeten en ja… “café ViaVia”.

25 november zijn we vroeg opgestaan. Het was heerlijk weer en daarom besloten we om naar het strand van Yogya te gaan: Parangtritis. Er was volop zon, strand met donker zand en uitzicht op rotsen en de zee. Er waren echt super hoge golven. Ik ging even in de zee staan en liet jammer genoeg mijn zonnebril vallen. Door de hoge golven, was ik die meteen kwijt.. haha. Alle Indonesiërs waren bekleed in winterjassen, truien en lange broeken. Sommigen liepen zelfs onder paraplu’s. Dit alles om niet bruin te worden. Wanneer je bruin bent, werk je veel op het land en ben je dus arm. We hadden onze bikini aangetrokken (om juist bruin te worden), maar hierdoor hadden we onze kleren maar aangehouden. Op de terugweg namen we een lokaal busje en terwijl we daar in zaten begon het te regenen. Goed getimed!

Maandag 26 november hadden we om half 9 ’s ochtends met Gerard afgesproken. We moesten namelijk onze visum nog regelen. 300000 Rupiah armer, maar met de hoop dat het visum snel zal geregeld worden (die verliep namelijk al bijna). Daarna naar een lokale markt geweest. Iedereen begroetten ons vriendelijk en we hebben daar nieuwe soorten kroepoek geprobeerd. Sommige kroepoek soorten vond ik erg pittig op een lege maag. Na de lokale markt even ontbeten bij “café ViaVia”. En na het ontbijten heerlijk wezen zwemmen. Na het zwemmen snel douchen en klaar maken om naar de tempel Prambanan te gaan.
De Prambanan is de bekendste Hindoeïstische tempel hier in de buurt. De tempel waren erg mooi. Je mocht bij de tempels naar binnen kijken en bij de hoofdtempel moest je dan wel een helm op, omdat de hoofdtempel wordt gereconstrueerd. Wat ook fijn was, was dat het heerlijk rustig was. Dit keer hoefden we niet telkens met onbekende mensen op de foto, zoals bij de Borobudur wel het geval was. Na deze tempel zijn we met een treintje naar een andere tempel gereden. De tempel heet Candi Sewu en is een Boeddhistische tempel. We mochten niet in deze tempel kijken, maar kregen vijf minuutjes om er foto’s van te maken. Niet zo spectaculair dus.. Daarna bracht een taxi ons naar boven de heuvel op, waar we konden eten met uitzicht over onder andere Yogyakarta, met een zonsondergang. Jammer genoeg begon het keihard te regenen en alle wolken verpesten het uitzicht een beetje. Uiteindelijk werd het donker en werd het prachtig. Alle lampjes die je dan kunt zien. Na een tijdje weer naar huis. Gelijk naar bed, want de volgende dag weer vroeg op voor stage.

27 november vroeg op voor stage. Vandaag moesten we kunst en sportactiviteiten verzinnen. Kinderen die eerder klaar waren met hun toets, mochten naar ons toe komen om of buiten een spel te doen of binnen een kunstactiviteit te maken. We zijn met acht studenten dus hadden de activiteiten verdeeld. Sanne, Adelien, Beate en ik mochten dit keer de buiten speel activiteiten verzinnen. Snoephappen, touwtje springen, basketballen en een balspel hadden we op het programma staan. Alles vonden ze even leuk. Het was zeer geslaagd!
Na stage waren we maar weer eens gaan sporten. We hadden een maandabonnement, maar we zijn nog maar weinig keren geweest. Na het sporten, faalden we wel een beetje.. We zijn bij een toeristisch tentje frikadel speciaal en een patatje oorlog gaan eten mmmmm echt heerlijk. ’s Avonds weer gezellig potjes gekaart en vroeg naar bed.

Het is alweer 28 november en 5 december gaan we Sinterklaas vieren. We moesten dus cadeautjes gaan kopen, maar hadden niet zo zin om weer naar Malioboro te gaan. Dus we stelden dit nog maar even uit. ’s Avonds lekker bij “Milas” gegeten.

Op 29 november hadden we weer een dagje stage. Vorige week hadden wij de buiten speel activiteiten verzinnen en daarom moesten wij nu de kunstactiviteiten verzinnen. We hadden verzonnen om vliegers te maken. Jammer genoeg kwamen er vrij weinig kinderen op af en zijn we dus naar buiten gegaan om balspelletjes, etc. te gaan doen. In de middag was er weer een teamvergadering. We gaven een Engels cursus. We speelden twee spelletjes met de leerkrachten: “Wie is het?” en “raad het woord”. De cursus was een groot succes. De leerkrachten vonden het super leuke en iedereen praten Engels.
Eenmaal thuis even relaxen en ’s avonds naar “Lucifer”. Gezellig een drankje met een groep meiden gedaan en rond 11 uur 's avonds weer richting huis. Thuis nog even een potje gekaart en naar bed.

De volgende dag moesten we om 1 uur ’s middags verzamelen bij de universiteit. Eerst om een presentatie aan de medestudenten te geven. In het kort hadden we al onze doelen die we tot nu toe bereikt hadden op stage gepresenteerd. Rond half 3 kwamen de Indonesische studenten de klas binnen. Ze kwamen luisteren naar presentaties van ons. We moesten twee regels (doelen) uitwerken en presenteren in het Engels. De Indonesische studenten waren geïnteresseerd en hadden op het einde nog een hoop vragen over de scholen in Nederland. Na de presentaties hadden we om 5 uur ’s middags een foodmarket. Ook wij hadden Nederlands eten meegenomen (zover dat mogelijk was). Kaas, komkommer, knakworstjes en boterhammen met pindakaas en/of hagelslag. De borden waren binnen 5 minuten leeg. Het was echt een vreetfestijn. Alle studenten duwden om wat eten te krijgen. Zelf heb ik wat dingen geproefd, maar bijvoorbeeld de sprinkhanen hoefde ik echt niet haha. Daarna hebben we met de groep wat gegeten bij “Nanamia”. En als afsluiter van de dag zijn Babette, Adelien, Angela, Sabine en ik naar de bioscoop: “Cinema XXL” gegaan. We werden wel een aantal keer gewaarschuwd door de bewaker:
Waarschuwing 1: We kwamen met eten aan.
Waarschuwing 2: We wilden een foto maken.
Waarschuwing 3: Babette wilde haar telefoon opladen.
We gingen naar de film Twilight Breaking down 2, maar doordat ik de film Twilight nog nooit had gezien, volgde ik er vrij weinig van. Gelukkig vertelde Sabine mij ondertussen waar het over ging. De bioscoop was voor de rest super mooi en het was een gezellig avondje!

Op 1 december waren we een dagje gaan relaxen. We gingen zonnen en zwemmen bij een heel mooi zwembad. Jammer genoeg begon het na twee uur heel hard te regenen. Aan het einde van de dag zijn we weer naar Mallioboro gegaan voor Sinterklaas cadeautjes. We hadden een halfuurtje en zijn even gaan splitsen (soms kwamen we elkaar wel tegen oeps…). Laat in de avond gingen we voor de verandering naar “café ViaVia”. Daarna bedachten we om het huisje een beetje in Sinterklaas stijl te versieren. Dus aan de slag.. We hadden Sinterklaas, zwarte pietjes, stoomboten, snoepgoed, etc. getekend en opgehangen in het huisje. We zijn klaar voor 5 december! Daarna nog een potje duizenden en vroeg naar bed.

Op 2 december gingen we shoppen bij Ambarrukmo. En ’s avonds gezellig met Andy en Ade eten bij een Thaise restaurant: “Phuket”. Ik nam een hapje van een salade waar ook rode pepers inzaten. Mijn tong brandde echt verschrikkelijk haha. Daarna gezellig naar de karaokebar geweest. Het was weer een topdagje!

Vandaag konden we eindelijk naar de immigratiedienst om onze visum te regelen. Na twee uur was het geregeld. Met een paar meiden zijn we toen bij de “Loving hut” wezen eten. Daarna hebben we een shiatsu traditioneel massage genomen. IK DOE DAT NOOIT MEER. Ze kraken alles in je lichaam en als ik ergens een hekel aan heb.. Ze lopen over je rug en over je benen heen en zetten dan je nagels erin (en ja weer kraakte het). ’s Avonds hebben we heerlijk bij “café ViaVia” gegeten.

Op 4 december werd ik wakker met rugpijn haha. Vandaag moesten we op stage weer buiten speel en kunstactiviteiten verzinnen. Het was erg leuk. Veel kinderen kwamen een spelletje met ons spelen. Tijdens de teamvergadering vertelden wij wat over de scholen in Nederland. We hadden een PowerPoint gemaakt met foto’s en informatie. De leerkrachten waren erg geïnteresseerd en we hebben veel uitgewisseld. Daarna wilden we nog een Engels cursus geven, maar het was tijd. Dus dat ging helaas niet door!

Op 5 december was het precies twee maanden geleden dat we naar Indonesië vertrokken. Vandaag waren we eindelijk naar het Kraton en het Waterpaleis geweest. Bij allebei kregen we een gids. ’s Avonds hadden we Sinterklaas gevierd. Melanie kwam gezellig langs en we speelden het spel: “dobbelen”. Ook hadden we nog pepernoten en lekkere kruidnoten. Jammer genoeg konden Ade en Andy niet meedoen, omdat ze buiktyfus hadden..

Op 6 december moesten we op stage weer een kunstactiviteit verzinnen. Dit keer kwam er een hele groep. Het resultaat mocht er wezen. De kinderen waren geconcentreerd bezig en dat was leuk om te zien. Na de pauze moesten we nog even naar de Kokkin komen. Ze had voor ons een armbandje en een potlood, want ze wilde niet dat we haar vergeten. Echt super lief!
Eenmaal thuis hadden we heel het huis opgeruimd en schoongemaakt. In de avond hadden we Beate bij het vliegveld afgezet. Ze gaat nog voor een weekje naar Bali met haar moeder! Na het wegbrengen van Beate, zijn we naar Babet, Sarel, Sabien, Ro en Bianca gegaan voor een avondje poolen en karaoke. Daarna zijn we nog wezen stappen bij “Republik”. Het was weer freeflow en het avondje was zeer geslaagd!

Op 7 december was ik naar Mallioboro gegaan. Nog even wat souvenirs halen en een welkoms cadeautje voor Tris! ’s Avonds nog langs geweest bij Ade en Andy. Ade heeft deze avond een hennatekening op mijn voet getekend :-).

Vandaag ging mijn wekker om 5 uur ’s ochtends. Ik moest naar het vliegveld, want Tris zou om 7 uur in Yogyakarta landen! Ik ben helemaal blij dat hij hier is. Hij ligt nu lekker te slapen, want hij had een erg lange reis (van twee dagen) achter de rug. Vanavond komt de tailor langs, want ik mag mijn jurkje gaan passen. Ik ben erg benieuwd..

11 december is onze laatste stagedag. Het is het einde van de toetsweek en ze vieren het eind van dit semester: “Midyearfest”. We krijgen deze dag anderhalf uur om spelletjes met de leerlingen te doen. We gaan allemaal Hollandse spelletjes met ze doen:
Hollandse spelletjes:
7. Blikgooien
8. Stoelendans
9. Water sponsspel
10. Ezeltje prik
11. Hoeveel is het? (pot met snoepjes, kinderen raden hoeveel er in de pot zit, winnaar krijgt prijs)
12. Voetbal
13. Basketbal

Aan het einde van deze dag, geven we nog een kleine optreden en dan is de stageperiode in Indonesië voorbij..

• 08 December 2012 - 19:36

Jenny En Mees:

Ha Louise, wat een prachtige ervaring moet dit toch zijn. Nog 2 dagen en dan zit je stage er alweer op. Een ervaring die je nooit zal vergeten, dat weet ik zeker. Ik ben blij om te horen dat Tris goed is aangekomen en jullie nu lekker samen zijn. Fijn om je ervaringen te kunnen delen.
    Geniet van je laatste dagen stage en van elkaar. Groeten Mees en Jenny

• 09 December 2012 - 20:36

Mama:

prachtig die foto van jou in de zee met je zonnebril nog op. Leuk verslag en fijn dat tristan er is.

liefs, mama