Bye Yogya.., Hello Bromo and Bali! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Louise Lodder - WaarBenJij.nu Bye Yogya.., Hello Bromo and Bali! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Louise Lodder - WaarBenJij.nu

Bye Yogya.., Hello Bromo and Bali!

Door: Louise Lodder

Blijf op de hoogte en volg Louise

20 December 2012 | Indonesië, Jogjakarta

Op 8 december was Tris geland in Yogyakarta en de volgende dag zijn we gelijk op stap gegaan. We gingen eerst naar het Kraton. Iedere zondag is er een optreden: ramayan ballet. Het was dan ook super druk. Het ramayan ballet was mooi om te zien. Ze dansen erg beheerst en zien er mooi uit in hun kostuums. Na een tijdje waren we verder gaan kijken in het Kraton. Natuurlijk wilden er gelijk wat mensen met ons op de foto. Na het Kraton waren we naar een ondergrondse moskee en het Waterpaleis gegaan. Hier was het gelukkig wat rustiger en konden we op ons gemakje kijken. Eenmaal weer terug in Prawirotaman, zijn we wat gaan eten bij “café Janur”. In dit café kan je bitterballen, frikadellen, etc. en natuurlijk Indonesisch eten eten. Gelijk op de eerste dag van Tris wat Europees gegeten haha. ’s Avonds wel heel Indonesisch, want toen zijn we wat gaan eten bij een lokaal restaurant “Ayam Ayam” en hadden we nasi goreng op.

Op 10 december waren we naar Mallioboro gegaan. Om wat te shoppen en ’s avonds hadden we gegeten met Andy en Ade bij “Easy Going”. Tris had deze dag erg last van een jetlag. ’s Avonds hebben we het dus rustig gehouden.

Op 11 december ging 6 uur ’s ochtends de wekker. Vandaag onze laatste stagedag. Tris ging ook gezellig mee. Eerst snel nog taart voor de leerkrachten kopen en daarna gauw naar stage. Het midyearfest begon om half 8. Ze begonnen met “morning carpet” in de klas. Daarna om kwart voor 8 verzamelden de kinderen zich in het auditorium. Ze begonnen met het liedje: “1,2,3 eyes on me”. Hierna zongen alle kinderen: “1,2 eyes on you”. Ook gebruikten ze een aantal keren het stilteteken. Dit was natuurlijk super leuk om te zien. In het auditorium hadden we maar heel kort de tijd om te kijken, want wij moesten ondertussen alle Hollandse spelletjes klaar zetten.
Om half 9 zouden de Hollandse spelletjes beginnen, maar alles op Indonesische tijd begon het om 9 uur. We hadden elk kind een strippenkaart gegeven met daarop 13 Hollandse spelletjes. Bij elk Hollands spelletje stond een leerkracht. De leerkracht moest op de strippenkaarten het juiste spelletje aanvinken en daarna kon het spelletje beginnen.
De Hollandse spelletjes waren:
7. Blikgooien
8. Stoelendans
9. Water sponsspel
10. Ezeltje prik
11. Hoeveel is het? (pot met snoepjes, kinderen raden hoeveel er in de pot zit, winnaar krijgt prijs)
12. Voetbal
13. Basketbal
Het was echt een groot succes. Iedereen deed goed zijn best. Ook hielpen alle leerkrachten goed mee. Om 10 uur was het afgelopen en begon de lunchpauze.
Na de lunchpauze gingen de kinderen, docenten en wij dus ook kleine optredens geven. Het liep allemaal wat uit, maar uiteindelijk zagen alle optreden er leuk uit!
Deze dag zou tot 12 uur ’s middags duren, maar liep wat uit. Half 1 waren de optredens afgelopen en daarna moesten de leerkrachten nog prijzen uitreiken. Ze gaven kinderen een prijsje die zich het best hadden ontwikkeld en die bijvoorbeeld heel goed is met lezen, etc. Op het einde kregen wij ook allemaal een hele leuke beker met een foto van de leerkrachten en ons erop. Rond 1 uur ’s middags hadden wij de leerkrachten nog een taart gegeven als bedankje en hebben we afscheid genomen.
Na stage hadden we ongelofelijke trek en zijn we weer heel slecht naar “café Janur” gegaan. ’s Avonds hebben we met alle studenten en onze begeleider Gerard bij “Alembana Restaurant” gegeten als afscheidmaaltje. De volgende dag vertrokken er namelijk al een hoop meiden richting Bromo, Bali, etc. Het etentje was erg gezellig.

De volgende dag vertrok Adelien uit het huisje. Weer een huisgenootje minder. In de middag waren we bij “Yogya Village Inn” wezen zwemmen. Jammer genoeg begon het na een uurtje wel flink te regenen. Voor de rest hebben we deze dag lekker geluierd.

Op 13 december zijn we naar de Dierentuin Gembira Loka Zoo geweest. De dierentuin is erg groot en mooi ingericht. Nadat we aantal dieren hadden gespot, gingen we een fish spa proberen. Dit was echt helemaal niks voor mij. Het kietelt als een gek en omdat ik heel veel muggenbulten op mijn voeten heb, beten ze die een beetje open. We hielden nog wedstrijdjes wie het langst zijn voeten er in kon houden, maar het lukte ons allemaal niet erg lang haha. Na deze fish spa, kreeg ik een mooie pleister op mijn voet en zijn we verder in de dierentuin wezen kijken. Na een tijdje gingen we ergens wat eten en tijdens het eten begon het echt keihard te regenen. We hadden geen paraplu bij. Eerst nog even gewacht of het misschien snel droog zou worden, maar na een kwartiertje waren we het wachten erg zat. We liepen door de regen en waren echt doorweekt. Gelukkig kregen we snel een taxi en eenmaal thuis, had ik gelijk een warme douche genomen. Eind van de middag kwamen Melanie, Maaike en Pim nog langs om ergens wat te gaan eten bij “Easy Going”. Het was hun laatste avond, want de volgende dag vertrokken ze naar Nederland.

De volgende dag moesten Tris en ik vroeg op, want we gingen naar Dieng plateau en naar de Borobudur. Om 7 uur ’s ochtends vertrokken we van Yogyakarta naar Dieng plateau. Het was 3,5 uur rijden. En ik was erg blij dat we er waren, want we reden op erg smalle wegentjes in de bergen. Eerst stopten we bij: Komplek Candi Arjuna, Dieng Plateau - Wonosobo - Jawa Tengah. Het begon te regenen en ik kreeg het erg koud. Ik heb toen hele lelijke Indonesische sokken (huidskleurige sokken voor teenslippers) gekocht. Met warme voeten gingen we de bergen in. Het landschap was echt prachtig. We konden hier vijf verschillende tempels bekijken en alles zag er super mooi uit. Na de tempels, moesten we een half uurtje rijden naar de volgende bestemming: Dieng plateau Sikidang Crater. Ook dit was echt mooi het enige is dat de kraters echt ongelofelijk stinken naar rotte eieren. Na het bekijken van de kraters, gingen we naar: Dieng plateau natural recreation area .Dit is een meer met prachtige kleuren, wat door zwavel is veroorzaakt. Door de regen, waren we hier niet lang gebleven. Op naar de volgende bestemming: Candi Borobudur. Doordat het regende was het heerlijk rustig bij de Borobudur. We konden alles op ons gemakje kijken, maar raakte na een uurtje echt super moe. Weer terug de taxi in en 2,5 uur later waren we weer thuis.

Op 15 december gingen we naar de Vogelmarkt (Pasti Pasar Hewan). Al die arme diertjes in kleine kooitjes.. ’s Avonds hebben we bij “Resto Aglio” wezen eten.

De volgende dag hadden we een luier dagje. Vandaag zijn we naar Agung (reisbureau) geweest voor informatie en hebben we naar hotelletjes in Bali gezocht. ’s Avonds bij Milas gegeten, wat erg gezellig was!

Op 17 december gingen Tris en ik naar Mallioboro om souvenirs te kopen. Ik hoop dat het nog allemaal in mijn koffer past.. haha. ’s Avonds hebben we heerlijk bij “het tuintje” (zo noemen wij dat restaurantje) gegeten.

Op 18 december gingen we wat vroeger uit bed. Met Sanne, Andy en Tris gingen we naar het weeshuis Yayasan Aulia Yogyakarta. We hadden voordat we naar het weeshuis gingen, twee zakken met speelgoed gekocht voor de kinderen in het weeshuis. Het was erg indrukwekkend. Het jongste kindje is 8 maanden oud en het oudste kind is 15 jaar oud. Het meisje van 15 moet over 3 maanden het weeshuis uit. Haar moeder woont in Jakarta en daar wordt ze naar terug gestuurd (weer de armoede in..). We vroegen haar ook of ze gelukkig was en ze antwoordde met: “a little bit”.
Het weeshuis zag er goed verzorgd uit en met het speelgoed waren de kinderen dolgelukkig. De kinderen krijgen in het weeshuis goed onderwijs.
Op de site kan je meerdere verhalen lezen over de ouders van de kinderen en over de kinderen zelf:
Eenmaal thuis hebben we met zijn allen bij”café ViaVia” gegeten.

Op 19 december had ik een fotoshoot. Ade en Andy kwamen om 11 uur ’s morgens. Ade heeft mij toen opgemaakt en mijn haren mooi opgestoken. Daarna begonnen we met de fotoshoot. Het was erg leuk om te doen! De poses die ik moest showen vond ik af en toe wat lastig haha. Andy heeft me dan ook vaak geholpen met hoe ik moest staan en Sanne hielp met het licht. Na de fotoshoot hadden Tris en ik een planning gemaakt en hotelletjes in Bali geboekt.
We vertrekken 22 december ’s ochtends vroeg naar vulkaan Bromo. Daar slapen we een nachtje en dan gaan we met de boot naar Bali. We starten in Pemuteran. Hier kunnen we dolfijnen spotten, schildpadden naar de zee brengen, snorkelen, etc. Pemuteran is een lokaal plaatsje, dus er is zat te bekijken. Hier blijven we drie dagen. Na Pemuteran vertrekken we naar Ubud. Hier verblijven we van 26 tot en met 30 december. En na Ubud vertrekken we naar Sanur. Hier verblijven we tot 2 januari en daarna vliegen we terug naar Nederland.

Vandaag gingen we naar de tempel Prambanan. De vakanties beginnen hier, dus het was wel erg druk. Het zonnetje scheen heerlijk en na de Prambanan zijn we naar naar Yogyatronic (voor een koptelefoon) geweest. Vanavond gaan we voor het laatst bij “Resto Milas” eten.

Morgen gaan we inpakken en ’s avonds is er een feest bij “café ViaVia”, want het bestaat 17 jaar.

22 december vertrekken we om 8 uur ’s ochtends. Bye Yogya…, Hello Bromo and Bali!
En natuurlijk prettige dagen en alvast een gelukkig Nieuwjaar! :-)

• 20 December 2012 - 21:34

Jenny En Mees:

Hallo allebei, we genieten van jullie verhalen en maak er nog een trip van. Zal vast lukken met al die plannen. Geniet er lekker van, hier was het vandaag nat en dan ook nog koud! Dus warmte lijkt mij zalig.

Liefs Mees en Jenny