Een reis die ik nooit zal vergeten. - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Louise Lodder - WaarBenJij.nu Een reis die ik nooit zal vergeten. - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Louise Lodder - WaarBenJij.nu

Een reis die ik nooit zal vergeten.

Door: Louise Lodder

Blijf op de hoogte en volg Louise

01 Januari 2013 | Indonesië, Sanur

Op 20 december zijn we met zijn allen (Tris, Sanne, Andy en Ade) naar een tentje: “Oxon Free” geweest. Er was een 69 jarige dj (verkleed als Kerstman) en had een hele gave touch screen dj plaat. De sfeer was super en we hebben een leuke avond gehad.

21 december moesten Tris en ik inpakken, want de 22ste vertrekken we richting Bromo. In de middag zijn we met Sanne en Andy naar een arm dorpje in Yogyakarta geweest om nog wat speelgoed uit te delen. De mensen in het dorpje waren erg vriendelijk en er hing een gezellige sfeer.
Na het dorpje nog wezen eten bij “Milas”. Als verassing kwamen Andy en Ade nog even langs om gedag te zeggen. Super lief!

De reis naar Bromo gaat beginnen. Vanaf Yogyakarta zaten we in een minibus en we hadden genoeg beenruimte wat erg fijn was! De reis duurde alleen erg lang. We vertokken om 8 uur ’s ochtends en zouden half 7 ’s avonds aankomen. Jammer genoeg kwamen we pas om half 11 ’s avonds aan en konden we ook nergens meer avondeten. Het was er echt super koud! Gelukkig hadden Tris en ik nog wat snoepjes dus hadden we ons daarmee een beetje volgegeten haha. Wat ook een misser was, was dat we een hotel zouden hebben met een privé badkamer. We werden in een heel ander hotel geplaatst en hadden geen privé badkamer. Maar niet teveel mopperen gauw slapen in het hokje (we hadden echt alleen een bed in een klein kamertje). Ik hield mijn joggingbroek en trui aan en ging slapen. De wekker ging 3 uur ’s ochtends, zodat we de zonsopgang vanaf de “view point” konden zien. Met warme kleding vertrokken we met de jeep naar de “view point”. Het uitzicht was echt prachtig. We konden de Bromo zien en zagen ook rook uit de kraters komen. Rond 6 uur ’s ochtends vertrokken we richting de vulkaan Bromo om het te beklimmen. Ik had het bij het begin echt super koud, maar eenmaal bij de top kreeg ik het weer warm haha. Het uitzicht was echt super mooi. Na het beklimmen van de Bromo werden we weer bij het hotel afgezet. We kregen ontbijt en daarna moesten we weer onze koffers pakken om richting Bali te vertrekken. De reis naar Bali was echt een ramp. Tris en ik dachten dat we weer met een minibusje gingen, maar we gingen nu met een groepsbus. Voor Tris en mij waren er geen normale stoelen en moesten op een soort plankje gaan zitten. De rugleuning was een stalenbuis. We kregen echt overal pijntjes en het was echt verschrikkelijk. Daarna stonden we ook nog eens in de file richting de ferry naar Bali. Een aantal Indonesiërs stapten uit en gingen een scooter voor hun zelf regelen. Godzijdank voor ons, want we gingen snel op hun plekje zitten. De file duurde in totaal meer dan 8 uur. Tris en ik vielen in slaap en ik schrok opeens wakker. Niemand zat meer in de bus. Een vlaag van paniek.. Ik maakte gauw Tris wakker en ik zag opeens dat we al op de boot zaten. Heel de boottocht hebben we dus gemist. Ondertussen was het al 1 uur ’s nachts. We kwamen aan in Bali en daar vandaan konden we een ander rotbusje zonder airco regelen. Om 3 uur ’s nachts kwamen we in het hotel in Pemuteran aan. Het hotel was prachtig. Een prachtige kamer gelukkig. We vielen snel in slaap.

Op 24 december werd ik toch nog vroeg wakker. Een korte nacht na zo’n lange reis. Om 10 uur ’s ochtends hebben we ontbeten en maakte we ons klaar voor de dag. Deze dag zijn we naar een tempel geweest wat erg mooi was. Naar het strand en naar wat winkeltjes wezen kijken. Daarna heerlijk soto ayam (Aziatische soep). Eenmaal weer terug in het hotel, was ik in slaap gevallen. Ik werd wakker met meer dan 60 muggenbulten op mijn rug. Ook zaten mijn armen en benen helemaal onder. Maar oké ik probeer er vanaf te blijven, maar het jeukt als een gek. Even een duik genomen in het zwembad. Het uitzicht vanaf het zwembad was echt mooi. We keken uit op hoge bergen. Daarna heerlijk avond gegeten en een rustig avondje gehouden.

De nacht van 24 december op 25 december werd ik een aantal keren wakker van de jeuk. Niet echt lekker geslapen dus.. We hadden ontbeten en na het ontbijt hadden we twee fietsen voor een dag gehuurd. Eerst zijn we naar een “turtleproject” gegaan. Dit was echt super. Ze hebben een hele mooie ruimte voor de eitjes en daarnaast grote bakken met water voor de schildpadden. Als ze groot genoeg zijn, laten ze de schildpadjes vrij. Mensen die eitjes op het strand vinden, krijgen er geld voor om het naar hen toe te brengen. Zo blijven er meer schildpadjes leven. Er zijn twee grote schildpadden die niet weg willen en telkens weer terug lopen naar hun waterbakken. Na dit zijn we wezen lunchen en na de lunch zijn we met een bootje gaan varen. Het bootje had een glazen ondergrond, waardoor we het koraal en de vissen konden zien zwemmen. Het was super warm en vanaf de boot zijn we in de zee gesprongen. Na het zwemmen weer terug de boot in en terug naar het strand. Na het varen zijn we terug naar ons hotel gaan fietsen, want ik had geen bikini aan en zwom dus in mijn ondergoed haha. Daarna naar een monkey tempel gefietst waar allerlei aapjes rondlopen. Echt super schattig. Op het einde was het wel een beetje spannend, want een aantal aapjes kregen flinke ruzie met elkaar. We stapten maar gauw op onze fiets en gingen weer terug naar het hotel. Daar hebben we onze fietsen terug gegeven en een auto geregeld voor de volgende dag. ’s Avonds de lekkerste saté gegeten en de koffers weer ingepakt.

Op 26 december vertrokken we om 9 uur ’s ochtends richting Ubud. We merkten gelijk dat er heel veel toeristen waren. Echt heel veel.. Het hotel was ook niet waar we op gehoopt hadden. De kamer was een beetje klein, vieze badkamer en geen airco. We hebben deze dag wat van Ubud bekeken en voor de rest een beetje gerelaxt. (Ondertussen had ik nog erg last van al mijn muggenbulten.)

De 27ste werd ik wakker en vond mijn muggenbulten er wel erg gek uit zien. Ze waren vuurrood en paars. Deze dag toch maar even de dokter er naar laten kijken. De dokter zei dat er een infectie ingekomen is en dat ik met een zalfje alleen er niet vanaf kom, omdat het er teveel zijn. Ik kreeg een antibioticakuur mee en moet drie keer per dag pillen slikken en twee keer per dag zalfje smeren..
Na de dokter zijn we naar “Monkey Forest” gegaan. Een heel mooi gebied waar heel veel apen rondlopen. We kochten een tros bananen, maar ik vond dat eigenlijk een beetje eng. De apen bespringen je letterlijk en Tris heeft de bananen ook gauw weggegeven aan de apen haha. Na 5 minuten was heel de tros op. Na de “Monkey Forest” even bij marktjes wezen kijken. Dit waren hele leuke marktjes, maar na een tijdje begon het echt keihard te gieten en zijn we wat wezen eten en terug naar het hotel gegaan. Tris heeft toen nog een ventilator kunnen regelen en zo was onze hotelkamer een stuk aangenamer.

De volgende dag zijn we naar het paleis gegaan. Het zag er mooi uit, maar vond het voor de rest niet bijzonder. Daarna weer gezellig naar de markt. Weer terug in het hotel, heeft Tris nog even gezwommen. Ik durfde het met mijn huidinfectie niet aan dus heb aan de kant gerelaxt.
Op 29 december ben ik nog een keer naar de dokter gegaan voor een check. Ze vond mijn muggenbulten op mijn rug en armen er een stuk beter uitzien, maar op mijn enkels moet ik nog in de gaten houden. Ik vroeg of ik wel in chloorwater mocht zwemmen en dat mag gelukkig gewoon. Dus daarna weer wezen shoppen en even een duik genomen in het zwembad. ’s Avonds hebben we weer onze koffers ingepakt!

Op 30 december vertrokken we om 10 uur ’s ochtends richting Sanur. Eerst reden we nog even langs “BuddhatoBuddha factory”. Daar zagen we hoe de sieraden worden gemaakt en ik heb zelf ook een ketting en een ring gekocht. Daarna verder richting Sanur. Aangekomen in het hotel was er een fout gemaakt. We hadden een superior room gereserveerd, maar die was bezet. De eerste nacht moesten we in een standaard kamer slapen (we kregen wel een beetje korting). De kamer was weer niet veel soeps. Het zwembad is wel erg leuk met mooi uitzicht. Deze dag hebben we wat van Sanur bekeken. Tris wilde nog naar de kapper en terwijl hij zijn haar liet knippen, kreeg ik een manicure. Altijd goed! Hierna zijn we wezen zwemmen en zijn we wat wezen eten.

De volgende dag naar de superior kamer. Deze kamer is echt veel beter! We zijn wezen shoppen en daarna wezen zwemmen. ’s Avonds hebben we heerlijk soto ayam en een jaffle op en zijn we terug naar het hotel gegaan om ons klaar te maken voor oud en nieuw! Eerst zijn we naar Sanur beach gegaan en hebben we wat gedronken. Tris een echte cocktail ik een virgin mojito (zonder alcohol, vanwege de antibiotica). Prachtig uitzicht op de zee en mooi siervuurwerk in de lucht. Daarna zijn we door gegaan naar een café. Hier begon er een travestietenshow. Echt super grappig. We hebben van de muziek genoten en nog wat gedronken. Daarna weer door naar een andere bar om te gaan poolen.
Iedereen natuurlijk een gelukkig Nieuwjaar!!!

Vandaag was onze laatste dag in Sanur. We zijn vandaag met de taxi naar Seminyak gegaan. Even rond wezen kijken en daarna weer terug naar Sanur. Terug in het hotel alles inpakken. Ik heb een hoop spullen weggegeven en weggegooid (zelfs mijn stijltang..), zodat alle souvenirs in mijn koffers pasten. Het is hier nu 11 uur ’s avonds en we blijven op tot kwart over 12 ’s nachts, zodat we kunnen inchecken voor de vlucht van 3 januari.

Morgen vliegen we vanaf Denpasar richting Jakarta. Dan om kwart over 12 ’s nachts (3 januari) vliegen we vanaf Jakarta richting Dubai en dan van Dubai richting Nederland. Een lange reis voor de boeg.
De reis waar ik zo lang naar heb uitgekeken is voorbij. Ik weet nog heel goed hoe zenuwachtig en blij ik was om deze reis te maken. Hoe ik “afscheid” nam van iedereen. Een heel gek gevoel, maar ik kijk er ook naar uit om iedereen weer te zien en weer thuis te zijn. De reis in Indonesië zal ik nooit vergeten.

Bedankt voor het volgen van mijn reisverslag. Op naar het volgende avontuur…

  • 02 Januari 2013 - 09:55

    Babette :

    waaaauw emotioneel zeg, bijna tranen! fijne reis lieverd XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Sanur

Louise

Voor mijn minor passend onderwijs drie maanden naar Indonesië.

Actief sinds 30 Sept. 2012
Verslag gelezen: 1516
Totaal aantal bezoekers 7104

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2012 - 04 Januari 2013

Indonesië

Landen bezocht: