Jakarta, Bandung en YOGYAKARTA! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Louise Lodder - WaarBenJij.nu Jakarta, Bandung en YOGYAKARTA! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Louise Lodder - WaarBenJij.nu

Jakarta, Bandung en YOGYAKARTA!

Door: Louise Lodder

Blijf op de hoogte en volg Louise

11 Oktober 2012 | Indonesië, Jogjakarta

Verkeer... Chaos... Stank... Chinatown?!... Zo omschrijf ik Jakarta nu.
Het "WOW! hotel" lag aan een drukke weg. In de hotelkamer hoorde je duidelijk het verkeer - hier toeteren ze echt alleen maar- en harde muziek. In het verkeer gelden geen regels. Wie voorrang neemt, krijgt voorrang.

Na een gek nachtje slapen, werden we pas 12 uur 's middags wakker. We kregen al aardig last van een jetlag. We gingen Jakarta in. We kwamen bij een grote shoppingmall. Wat zagen we daar: "Dunkin' Donuts". Hier zijn we gaan ontbijten. We zijn tot nu toe al 4 keer naar "Dunkin' Donuts" geweest. :-) De shoppingmall was bizar groot. Er was van alles te koop: mobieltjes, kleding, auto's, eten, etc. Nadat we in de shoppingmall hebben gelopen, kwamen we in een zijstraatje. Het zag er oud en verlaten oud. Iedereen keek ons aan. Uiteindelijk kwam er een man naar ons toe, genaamd Omar. Hij wilde ons wel rondleiden. We gingen naar “Chinatown”. Alles was in Chinese stijl. We kwamen bij een tempel. In de tempel kon je je wens uitspreken. Je kreeg een houten vaas en in die vaas zaten een aantal stokjes. Het stokje wat er uit valt, vertelt hoe je je wens waar kan maken. Het probleem was alleen bij mij dat er telkens meerdere stokjes uitvielen. Maar drie keer scheepsrecht, want daarna viel er eindelijk maar één stokje uit. Op het stokje stond een nummer en het nummer had een betekenis. Ik moest mezelf niet onderschatten en niet werken onder mijn niveau. Dan komt mijn wens uit. Dus…. ben benieuwd! ;-)

Daarna zijn we naar kraampjes geweest en hebben we een enge show bekeken. Ze sloegen kinderen met een zweep en de kinderen bleven gewoon recht staan. Mannen die zich in kokers stopten en ondertussen weer geslagen werden. Ook aten ze glas. Niet zo’n prettig gezicht allemaal. Daarna kwamen ze om geld vragen.
We hebben deze dag ook treintickets gehaald voor de volgende reis naar Bandung. De reis naar Bandung was erg mooi. Je kon kijken naar de rijstvelden en naar kleine dorpjes. Na 3 uur waren we in Bandung. Met een taxi zijn we naar ons hotel gegaan. En dit was echt een prachtig hotel met een zwembad en fitness. Deze dag hebben we vrij weinig gedaan. We hebben de film ace age 4 gekeken en echt Indonesisch gegeten (wat best pittig was haha). De volgende dag hadden we een privé chauffeur die ons de hele dag zou brengen en halen. Deze dag hebben we hele mooie dingen bekeken. We zijn eerst naar de watervallen “Maribaya” geweest. Dit was echt heel mooi. Ook hebben we een aantal apen gespot. Na de watervallen zijn we weer met onze chauffeur naar een vulkaan “Tangkuban Prahu” geweest. Op 1830 meter hoogte, stonk het echt verschrikkelijk naar rotte eieren. Iedereen zat er met sjaals, mutsen en winterjassen aan. Wij liepen er met een korte broek en shirtje en nog hadden we het warm. Direct kwamen er verkopers naar ons toe of we wat wilden kopen. Er was een man die ons wilde rondleiden naar de kraters. Na een bergafwaartse wandeling van 1 kilometer waren we helemaal bezweet. De kraters zagen er indrukwekkend uit en we hebben zwavel en lavastenen gekregen. Ondertussen kwamen er weer een aantal verkopers.
Na dit bekeken te hebben, zijn we weer met de auto naar de warm waterbronnen “Ciciter” gegaan. De warm waterbronnen was meer recreatie dan natuur. We leken daar weer beroemdheden, want van elke kant werden we gefotografeerd. Na de warm waterbronnen zijn we naar de grootste moskee van Bandung geweest. Hier was het wat minder, want het begon keihard te regenen. We wilden gauw weer weg. De chauffeur bracht ons naar een eettentje. Dit was echt prachtig. Op een berg in een privéhutje met mooi uitzicht kregen we heerlijk te eten. Perfect einde van de dag.

De volgende dag zijn we vroeg opgestaan om te ontbijten. We hebben de ochtend lekker gezwommen en daarna koffers gepakt. De reis naar Yogyakarta gaat beginnen. De treinreis duurde meer dan acht uur en was een erg lange zit. We kwamen 12 uur ’s nachts aan in Yogyakarta. Na een nachtje slapen in een hotel, hadden we de volgende dag met Andy afgesproken. Hij heeft een verblijfplaats voor ons en we mochten vandaag gaan kijken. Het huis is nog niet af, maar ziet er nu al erg goed uit! Over een weekje mogen we erin. Het huisje heeft twee slaapkamers, twee badkamers, een woonkamer, een tuin, een buitenkeuken en een garage. Het huisje is in bamboe stijl en door het huisje zelf loopt een vijver. Nu zitten we eerst nog een weekje in een hotel. Er is een zwembad en daar hebben we vandaag ook gebruik van gemaakt (het is rond de 30 graden hier).
In het hotelletje hebben we onze was gedaan. Dit deden we in een badkuip. Of het een succes is, weten we nog niet, want het hangt nu te drogen over de badrand haha.

Net hebben we lekker gegeten met Andy en zijn man Addi bij een heel leuk restaurantje. Het was erg gezellig.
Over vier dagen begint het project en hebben we met onze begeleiders afgesproken bij de universiteit “Sanata Dharma”.

Groetjes!

• 11 Oktober 2012 - 19:27

Mariette:

Leuk je verhalen Louis :)
    Vast super daar!
    Doe iedereen de groetjes van me!
    Lieeeefs

• 11 Oktober 2012 - 19:42

Gillian :

hee louis ,
    wat een avonturen alweer ,
    verhalen schrijven kan je zeker ze zijn heel leuk ,
    ik ga alweer wachten op je volgende verhaal.
    xx Gillian

• 12 Oktober 2012 - 08:23

Lisa:

Hee louie,

wat een gebeurtenissen zeg! super joh!
    ik ben echt een beetje jaloers op je hihi
    veel plezier nog:)

veel liefs

• 12 Oktober 2012 - 11:17

Mama:

ha lieve dochter,

wat een mooie foto's heb je erbij gezet. Geven een prachtig beeld van de omgeving. Was je aan die privé chauffeur gekomen via het hotel? Of hoe hadden jullie dat geregeld (met afdingen enzo).
    Ik vind dat vermaak van kinderen slaan en glas eten nogal eigenaardig. Behoort niet tot mijn favoriete bezigheden om daarnaar te kijken. Dat ze dat leuk vinden jôh. Kennen jullie al wat Indonesische woorden?
    kus mama

• 31 Oktober 2012 - 19:07

Ingmar:

Hi nicht(je) !

Je schrijft leuk! Ik ben trots op je en ik ben blij dat het zo goed met je gaat! Ik wil ook weer terug in indonesië zijn door je verhalen! Ik ben wel nieuwsgierig hoe het nou met die kinderen zit, doen die vrijwillig mee?

Van het glas eten had ik wel gehoord, dat is in een soort van trance van penjac silak of zo iets....indische vechtspoort. Dans & zwarte magie.

Heel veel liefs,
    Je neef ingmar